Rólunk

Valamikor régen két jóbarát megelégelte, hogy valamire való cuccokért a távoli nyugatra kell utazniuk.

1992. szeptemberében megnyitották az Astoriánál Közép-Európa első Dr. Martens termékeket forgalmazó boltját, a Martens Shoppot. Céljuk a Dr. Martens mindenkori palettájáról minél szélesebb választékot megjeleníteni. Jelenleg megújult külsővel, LondonPort név alatt folytatják tevékenységüket.

Forgalmazott termékeink

Dr. Martens

Dr. Martens

A kezdet / The Genesis of an Icon – Egy jelkép születése

Az évtized, melyben a Dr. Martens született, addig soha nem látott változást, új ötleteket, kulturális zűrzavart és végül a társadalom forradalmát hozta magával. Ebben a radikális légkörben különc, sokszor egzotikus divatirányzatok jelentek meg, amelyek érdekes háttérként szolgáltak a bakancs első éveiben. A fogamzásgátló tabletta ugyanabban az évben indult útjára,mint a Dr. Martens, ez pedig rengeteg nő életét forradalmasította: hét év sem telt el és eljött a Szerelem Nyara, a tudattágítás kellemesen bódító illata pedig lassan mindent betöltött. Egyenlőre azonban az egyszerű Dr. Martens bakancs még annyira messze állt a divattól, amennyire az egyáltalán lehetséges. És hogy mi okozta a változást? Hogyan lett egy olyan bakancsból, amit története során kertészcipőként is árultak, a huszadik, majd a huszonegyedik század meghatározó kulturális jelképe?

Nos, ez egy furcsa történet…

A különös mese az angliai Northamptonshire-ben található Wollaston városkában kezdődik, 1901-ben. Benjamin Griggs és Septimus Jones közösen elhatározzák, hogy cipőgyártó céget alapítanak, kihasználva a város történelmi hagyományait a kézzel készített lábbelik terén. Miután Jones 1911-ben elhagyja a társulást, Benjamin bevonja fiát, Reginaldot és anyját Jane-t,a cég pedig innentől kezdve folyamatosan családi kézben van. A Griggs család lassan hírnevet szerez magának a nagy gonddal varrt, strapabíró munkaruhák készítésével, melyek közül kiemelkednek a bányászok és a hadsereg számára gyártott nehéz bakancsok. A bakancsok skinheadekkel való modern kapcsolatának fényében érdekes, hogy a legnépszerűbb modell akkoriban a Bulldog nevet viselte. Ezeket tömegesen vásárolta a hadsereg, amely két világháborút is végigharcolt bennük.

A történet a háború utáni Münchenben folytatódik, a főszereplő pedig a 25 éves, fronton harcoló katona, Dr. Klaus Maertens, aki egy eltávozás során csúnya lábtörést szenvedett síelés közben a Bajor Alpokban. Lábadozása alatt folyamatosan azon gondolkodott, mivel gyorsíthatná meg gyógyulását, így született meg a kemény bőr helyett levegővel töltött cipőtalp ötlete. Dr. Martens később a következőket mondta: „Mikor a háború véget ért, mindenki fosztogatni kezdett. A legtöbb ember értékes dolgokat keresett, például ékszereket és szőrmét, én viszont csak egy kaptafát, némi bőrt, valamint tűt és cérnát vettem magamhoz. Ezek segítségével készítettem aztán a terveim alapján egy légtalpas cipőt”. Az elég durván, kézzel összevarrt csizmákkal a lábán Maertens Münchenbe ment, hogy olyanokat keressen, akik érdeklődnek találmánya iránt. Ott teljesen véletlenül belebotlott egy régi egyetemi barátjába, Dr. Herbert Funck-ba. Herbert Luxemburgban született, de Németországban nevelkedett és Maertens-szel a Müncheni Egyetemen találkozott először: egy darabig ugyanannak a lánynak udvaroltak. Funck-ot, aki egyébként gépészmérnök volt, elbűvölték barátja fura bakancsai. Hosszas beszélgetések után felajánlotta, hogy társuljanak és együtt kezdjék el gyártani a terméket. Neki még mindig megvolt a régi luxemburgi útlevele, ezért az amerikai hadsereggel való akkori kereskedelmi tilalom rá nem vonatkozott. Azonnal elkezdett gumit felvásárolni az elhagyott Luftwaffe repülőterekről, rendkívül alacsony áron és tonnaszámra. Megkezdődött a cipőtalpak gyártása. 1985-ben Maertens a következőképpen nyilatkozott sikereikről: „Az időzítés tökéletes volt. Az elmúlt öt évet egész Európa katonai bakancsokban töltötte, ezért mindenki tudta, milyenkényelmetlenek. A cipőnk a megfelelő alternatívát nyújtotta a megfelelő időben”. A két barát különféle régi egyenruhákat használt fel ezeknek a korai lábbeliknek a gyártásához:

„Szétszedtem a vállpántomat és fűzőlyukakat csináltam belőle. Volt tisztektől megvettük az egyenruháikat a bőr lábszárvédők miatt. Egy nadrágból el tudtam készíteni két pár cipőt, de a valódi titok mindig is a talp volt…”

1947-ben a két vállalkozó egy kis cipőüzemet nyitott Seeshaupt városában. A lábbelik korai változatai leginkább a gumitalpú cipők és bakancsok kereszteződésére emlékeztettek. Ez hamarosan annyira népszerű lett, főként az idősebb hölgyek körében, hogy 1952-ben muszáj volt gyárat nyitniuk Münchenben. Az ’50-es években a cipők 80%-át (amelyek több, mint 200 fajta stílusban készültek) negyven év fölötti nőknek adták el. 1959-ben úgy döntöttek, tengerentúli magazinokban is elkezdik hirdetni találmányukat. Közben Angliában beköszöntött a tinédzserek kora. Az új Munkáspárti kormány viszonylagos jólétet ígért a háborús napok megszorításai után. Ezzel együtt pedig megérkezetek az első tinédzser kultúra képviselői, a Teddy Boy-ok. A Tedek Edward korabeli ruhákat, hegyes orrú, később gumitalpú csizmákat viseltek és a modern fiatal szubkultúra kezdetét jelentették. Harold Macmillan miniszterelnök híres szavai ellenére („az embereknek soha nem volt még ilyen jó”) azonban a Griggs Company-nak ez a virágzó fiatalság semmilyen plusz bevételt nem jelentett. Az ’50-es évekre a piaci verseny erősödött, különösen az úgynevezett Tuf bakancsok jelentettek konkurenciát. A Griggs vállalatot most a család harmadik generációja, Bill, Ray és Colin, valamint Bill fia, Max vezették. Mindannyian szerettek volna valami új terméket vinni a piacra és amikor a Shoe & Leather News elnevezésű kereskedelmi magazint lapozgatta, Bill-nek megakadt a szeme a német doktor fentebb említett hirdetésén. Azonnal kapcsolatba lépett vele. Így történt, hogy Griggs kizárólagos jogot szerzett a levegővel töltött cipőtalp készítésére. A gyártás beindítása előtt néhány dolgot azért még megváltoztattak, például a nyújtott német stílusú sarkat kicsit kerekebbre cserélték. Mivel a cél az volt, hogy a bakancsot munkaruházatként reklámozzák majd, erős bőr felsőrészt, valamint tartós, sárga varrásokat kapott. Griggs később továbbfejlesztette a lábbeli kinézetét és kétszínűre festette, valamint barázdálta a talp szélét, ezen kívül a talp egyedi mintázatát is ő alakította ki. A Griggs által gyártott új márka neve AirWair lett. Az egyediséget tovább szolgálta a saroknál található fekete-sárga pánt, amelyen a következő szöveg olvasható: „With bouncing Soles” (kb. rugózó talpakkal). A felirat Bill Griggs saját kézírásán alapul, azokról a papírokról másolták, ahová az új márka nevén gondolkodva az ötleteit firkálta.

A jelen

A Dr. Martens mára olyan sikereket ért el és kulturális szempontból akkora a jelentősége, hogy azt 1960 áprilisában még biztosan nem látták előre. A DM a kezdetektől fogva ott volt a teljesen különböző szubkultúrákban is. A fiatalok gondolkodásának és divatról alkotott felfogásának minden fordulópontján újraértékelésre került és minden új irányzat hozzátette a sajátját, amit aztán később az utánuk következők másoltak, és így tovább. Miközben a modern média gyakran próbálja összemosni a merőben eltérő szubkultúrákat, a Dr. Martens még mindig szilárdan áll a helyén. Az eredeti 1460 minden tekintetben klasszikussá vált, csupán néhány olyan nemzetközi termék van, amely hasonló ranggal büszkélkedhet: a Ray Bans, a Levis, a VW bogár, a Zippo, aMarlboro, vagy a fekete bőrdzseki. Angliában pedig a lista még ennél is kisebb: a Mini, vagy a Fred Perry. Ami egykor egy sima munkásbakancs volt, mára valóságos jelképpé vált, a forma éstartalom tökéletes egységévé. A Dr. Martens a történelem egyik legfurcsább divatirányzata is egybben. A bakancs illik a munkás overallokhoz, az egyenruhához, a csíkos és a virágos ruhákhoz egyaránt. Valószínűlegaddig el sem fog tűnni, amíg az embereknek van lábuk. Továbbra is az első számú és a maga nemében egyedülálló bakancs a piacon. Olyan, mint az őket létrehozó szubkultúrák: koszos és elegáns, szexis és macsó, divatos és divattól mentes, előkelő és sehova sem tartozó, egységesés egyedi. Ez a Dr. Martens.

Alpha Industries Inc.

Alpha Industries INC.

Az Alpha Industries 1959-ben, Knoxville-ben (Tennessee állam) alapított ruházati gyártó, aki kezdetben kizárólag az Amerikai Haderő beszállítójaként dolgozott.Mára nemzetközi hírű ruházati divattermékek gyártóvá nőtte ki magát.

A cég leginkább pilóta dzsekijeiről és parkáiról ismert, de a portfólió nem csak férfi, hanem női és gyerek ruhákat is tartalmaz a kabáttól a pulóveren és nadrágon át egészen az alsóneműig és kiegészítőkig.